Hvad er PODD?

PODD er en strategi til udvikling af sprog og kommunikation, der:

  • understøtter sproglig udvikling fra tidligt niveau til avanceret niveau.
  • støtter op om indlæring af sætningsstrukturer og læse/skrive færdigheder.
  • fungerer med forskellige betjeningssystemer; såvel teknologiske som ikke-teknologiske.
  • indeholder strategier til indlæring, undervisning af samtalepartnere, målsætning og implementering.


En PODD bog:

  • er opbygget af tavler med PCS symboler
  • er organiseret på en dynamisk og systematisk måde, så man ledes til et forudsigeligt og sammenhængende ordforråd, der kan bruges til kommunikation i den aktuelle situation.
  • findes i 3 grundtyper; enkelt sidet, to sidet og to sidet med sidepanel.

Hvorfor vælge PODD?

PODD-kommunikationsbøger og PODD-sidesæt til elektroniske enheder er kendetegnet ved:


  • Ordforråd er organiseret efter kommunikationsfunktion og krav til samtale-diskurs.


  • Ordforrådet er er organiseret efter flere principper (f.eks. pragmatisk, kerne, kategori, aktivitet, emne, social, anekdotisk) der kan bruges for at imødekomme forskellige kommunikationskrav, diskurs og anvendelsesmåder.


  • Organiseringen og placeringen af ordforrådet i kommunikationsbogen er sat op således at den imødekommer den mest effektive måde at kommunikere på.


  • Effektivitet i forhold til at imødekomme kommunikationskrav er den overordnede faktor, der bestemmer organiseringen og placeringen af ordforrådet i kommunikationsbogen.


  • Støttet sprogudvikling sker ved at tilbyde flere sidesæt (kommunikationsbøger eller elektroniske opsætninger). Udvalget af sidesæt afspejler den udviklingsproces, som er beskrevet i litteraturen om både typisk og støttet sprogudvikling. Valget af sidesæt gør det muligt at lade samtalepartneren anvende understøttende sprogstimulering, hvilket fremmer den enkeltes udvikling.


  • Designet understøtter individuelle krav (færdigheder og livsstil). Dette inkluderer et varieret udvalg af betjeningsmetoder og visuelle præsentationer.


  • Den faste placering og tilgængelighed af ordforrådet hjælper med at udvikle automatik, sprogindlæring og initiativtagen.


  • Der er strategier tilgængelige for:
    • At støtte op om at ASK-brugeren kan formidle informationer nok til at gøre partneren i stand til at forstå budskabet.
    • At kompensere for begrænsninger i ASK-systemet.


"Kommunikationsbøger med Pragmatisk Organisering af Dynamiske Displays" side 17